semester3 pengajian ida di usim berakhir dengan senyuman.walaupun sepanjang perjalanan itu ada liku2 yg kadang2 diri ini terasa ingin berhenti melangkah.....madah tadhawuk adabi merupakan subjek yg ida paling admirer...di situ ida temui seribu satu keindahan yang x bisa ida gambarkan betapa indahnya bahasa arab..semakin ida belajar perasaan sayang pada keindahannya semakin menebal...
di sini ida kongsi satu syair yg ida kaji bersama sahabat2...
•
أَ لَا لَيْتَ
رَيْعَانَ الشَّبَابِ جَدِيدُ **** وَدَهْراً تَوَلَّى – يَا بُثَيْنَ – يَعُودُ
•
فَنَبْقَى
كَمَا كُنَّا نَكُونَ ، وأَنْتُمُ **** قَرِيبُ، وَ اِذْ مَا تَبْذُلِينَ زَهِيدُ
•
خَلِيلَيَّ،
مَا أَلْقَى مِنَ الوَجْدِ بَاطِنٌ **** وَدَمْعِي بِمَا أُخْفِي، الغَدَاةَ،
شَهِيدُ
•
إذَا قُلتُ:
مَا بِي يَا بُثَيْنَةُ قَاتِلِي **** مِنَ الحُبِّ، قَالَتْ: ثَابِتٌ، وَيَزِيدُ
•
وَإن قُلْتُ
رُدِّي بَعْضُ عَقْلِي أَعِشْ بِهِ! **** تَوَلَّتْ وَ قَالَتْ: ذَاكَ مِنْكَ
بَعِيدُ!
•
فَلَا أَنَا
مَرْدُودٌ بِمَا جِئْتُ طَالِباً **** وَلَا حُبُهَا فِيمَا يَبِيدُ يَبِيدُ
•
وَ قُلتُ
لَهَا: بَيْنِي وَ بَيْنَكِ، فَاعْلَمِي **** مِنَ اللهِ مِيثَاقٌ لَهُ وَ عُهُودُ
•
وَأَفْنَيْتُ
عُمْرِي بِانْتِظَارِي وَعَدَهَا **** وَأَبْلَيْتُ فِيهَا الدَّهْرَ وَهْوَ
جَدِيدُ
•
وَ يَحْسَبُ نِسْوَانٌ
مِنَ الجَهْلِ أَنَّنِي **** إِذَا جِئْتُ، إِيَّاهُنَّ كُنْتُ أُرِيدُ
•
فَأقسِمُ
طَرْفِي بَيْنَهُنَّ فَيَسْتَوِي **** وَفِي الصَّدْرِ بَوْنٌ بَيْنَهُنَّ بَعِيدُ
•
أَيَ لَيْتَ
شِعْرِي، هَلْ أَبِيتَنَّ لَيْلَةً **** بِوَادِي القُرَي؟ إنِّي إذَنْ لَسَعِيدُ
•
وَهَلْ
أَهْبِطَنْ أَرضاً تَظَلُّ رِيَاحُهَا **** لَهَا بِالثَّنَايَا القَاوِيَاتِ
وَئِيدُ
•
وقد تلتقي
الأشْتاتُ بَعْدَ تَفَرُّقٍ **** وَقَدْ تُدْرَكُ الحَاجَاتُ وَهِيَ بَعِيدُ
•
يَمُوتُ
الْهَوَى مِنِّي إذَا مَا لَقِيتُهَا **** وّ يَحْيَا، إذَا فَارَقْتُهَا
فَيَعُودُ
•
يَقُولُونَ:
جَاهِدٌ يَا جمَيِلُ، بِغَزْوَةٍ **** وَأَيُّ جِهَادٍ، غَيْرَهُنَّ أُرِيدُ!
•
لِكُلِّ
حَدِيثٍ بَيْنَهُنَّ بَشَاشَةٌ **** وَكُلُّ قَتِيلٍ عِندَهُنَّ شَهِيدُ
•
عَلِقْتُ
الهَوَى مِنْهَا وَلِيداً، فَلَمْ يَزَلْ **** إِلَى اليَومِ يَنْمَى حُبًّهَا
وَيَزِيدُ
•
فلو تكشف الأحشاء صودف تحتها****
لبثنة، حب طارف وتليد
•
ألم تعلمي يا أمّ ذي الودع أنني ****
أضاحك ذكراكم وأنت صلود
•
فَهَلْ
أَلْقَيَنْ فَرْداً بُثَيْنَةَ لَيْلَةً **** تَجُودُ لَنَا مِن وُدِّهَا وَ
نَجُودُ
Jamil Bin
Ma'mar
NAMA DAN
KETURUNANNYA
Nama sebenar beliau ialah Jamil bin
Abdullah bin Ma’mar bin Al-Harith bin Zibyan bin Hunn bin Haram bin Dubba bin
Abdul bin Kathir bin Uzra bin Saad bin Hudaim bin Zaid bin Laith bin Sud bin
Aslam bin Alhaf bin Kudaa . Beliau digelar dengan Abi ‘Amru dari kabilah ‘Uzrah
iaitu Qudho’ah. Jamil juga menasabkan dirinya dengan nama Ma’ad. Kabilah ‘Uzrah
terkenal dengan kemuliaan dan kasih sayang. Terdapat berbagai pendapat tentang
nama bapanya. Ada yang mengatakan nama bapanya Ma’mar. Pendapat lain pula
mengatakan Subah. Manakala ibunya berasal daripada kabilah Juzam yang terletak
di utara iaitu di antara jalan Mesir dan Syam dan telah meninggal dunia
ketika beliau meningkat dewasa. Saudara maranya tidak diketahui kecuali Jawwas
bin Quthbah sahaja.
*BIODATA JAMIL DARI
KITAB (( ألأغاني))
OLEH ABU AL-FARJ AL-ASFAHANI
Beliau ialah Jamil bin Abdullah bin
Makmar bin al-Harith bin Zibyan. Ada yang mengatakan Ibnu Makmar bin Hunn Ibnu
Zibyan bin Qais Jazuk bin Rabi’ah bin Haraam bin Dhinnah bin ‘Abd bin Kathir
bin ‘Uzrah bin Saad iaitu Huzaim. Beliau dinamakan sebegitu kerana namanya
disandarkan kepada bapanya ‘Abd. Dikatakan Huzaim kerana beliau telah dijaga
olehnya. Maka percampuran nasab berlaku iaitu Jamil Ibn Zaid bin Suud bin Aslam
bin al-Haf bin Qudho’ah. Salasilah keturunan adalah berbeza dalam puak
Qudho’ah. Sesetengah daripada mereka menyangka bahawa Qudho’ah bin Ma’ad
merupakan saudara kepada Nizar bin Ma’ad dari ibu dan bapa yang sama iaitu
Muanah binti Jausam bin Julhumah bin ‘Amir bin Auf bin ‘Addi bin Dubb bin
Jurhum. Ada juga yang menyangka bahawa mereka dari puak Hamir. Jamil menyebut
dalam syairnya yang menasabkan dirinya dengan Ma’ad..
أنا جميل في السنام من معد # في الأسرة الحصاد والعيص الأشد
Akulah Jamil dari
belakang unta dari kabilah Ma’ad, dari keluarga yang menuai yang teguh dan
kuat.
Kata Rajiz dari
puak Qudho’ah yang menasabkan mereka kepada Hamir:
قضاعة الأثرون خير معشر # قضاعة بن مالك بن حمير
Qudo’ah ialah tanda
sebaik-baik puak iaitu Qudho’ah bin Malik bin Hamir.
*BIODATA JAMIL DARI
KITAB((تزيين الأسواق بتفصيل أشواق العشاق))OLEH DAUD AL-ANTHOKI
Jamil Ibn Abdullah bin ‘Amir,
nasabnya bersambung dengan puak Qudho’ah seperti yang dikatakan oleh Mughlatho
dari Abi al-Farj al-Asfahani. Beliau merupakan seorang penyair yang fasih dan
petah bercakap, ikhlas dalam percintaan, pemaaf dan suci dari perbuatan yang
hina sepertimana keturunannya.
*BIODATA JAMIL DARI
KITAB((وفيات الأعيان))OLEH IBNU KHALLIKAN
Abu Umar Jamil bin ‘Abdullah bin
Ma’mar bin Subah Ibnu Zibyan bin Hunn Ibnu Rabi’ah bin Haraam bin Dhubbah Ibnu
‘Abd bin Kabir bin ‘Uzrah bin Saad bin Huzaim bin Zaid bin Laith bin Suud bin
Aslam bin al-Haaf bin Qudho’ah. Jamil mencintai Buthainah yang digilai ramai
pemuda arab. Beliau menyukainya ketika dia masih kecil dan bertunang dengannya
setelah beliau dewasa, mencipta syair untuknya. Beliau datang secara sembunyi
kepada Buthainah. Kedua-dua pasangan ini tinggal di Wadi al-Qura. Himpunan
syair-syairnya sangat masyhur yang hanya menyebut tentang Buthainah. Al-Hafiz Ibnu
‘Askar menyebut dalam ((تاريخ دمشق)):Dikatakan
kepadanya, “Jika kau membaca al-Quran adalah lebih bermanfaat ke atas engkau
daripada membaca syair”. Maka dia berkata: “Anas bin Malik telah mengkhabarkan
kepadaku bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: “Sesungguhnya terdapat syair yang
memberi manfaat”.
KEHIDUPAN JAMIL
Jamil tinggal di bawah naungan
kabilahnya. Tidak ada sumber yang tepat bila penyair ini dilahirkan. Namun, ada
pendapat mengatakan beliau lahir pada akhir pemerintahan Uthman bin Affan.
Sebahagian lagi mengatakan beliau lahir pada tahun 40 Hijrah (660 Masihi)
di Wadi Al-Qura iaitu salah satu tempat di Hijaz yang berdekatan dengan bandar.
Beliau juga tinggal bersama keluarganya di sana. Keluarga Jamil merupakan
keluarga yang hebat dari segi pangkat dan kedudukan. Jamil mempunyai rupa paras
yang tampan dan juga tinggi lampai. Walaupun kehidupan mereka adalah kehidupan
badwi, namun mereka tetap menjaga nilai-nilai kemurnian adat dan kemuliaan.
Sejak kecil lagi beliau cenderung dan amat berminat dengan syair. Menurut salah
satu sumber, beliau merupakan penglipurlara bagi Hudbah bin Khashram serta
bersahabat baik dengan raja-raja dan para pemimpin.
KISAH PERCINTAAN
JAMIL DAN BUTHAINAH
Pada awal kehidupannya, Jamil
mencintai sepupunya, Ummul Hussain. Sesetengah pendapat mengatakan nama
sepupunya ialah Ummul Jasir. Malangnya, cinta mereka tidak kekal lama kerana
dia mula hilang pertimbangan apabila terpandangkan Buthainah iaitu adik
perempuan Ummul Hussain. Nama sebenar Buthainah ialah Buthainah binti Habain
bin Hunn bin Rabi’ah. Pendapat lain mengatakan kedua-dua mereka masih lagi
kanak-kanak kecil ketika hati Jamil mula terpaut dan mencintai Buthainah. Ia
bermula ketika mereka berdua menjaga unta-unta di lembah.
Sejak itu, mereka mencintai satu sama
lain. Setiap hari Jamil pergi berjumpa dengan Buthainah dengan menaiki untanya.
Mereka bercinta sepertimana pasangan lain bercinta. Demi cintanya yang
terlalu dalam terhadap Buthainah, Jamil sentiasa mencipta bait-bait syair yang
amat indah sebagai simbol dan lambang keagungan cinta mereka. Namun, mengikut
adab orang-orang Arab, jika seseorang anak gadis itu didapati bercinta dan
memadu kasih dengan seorang pemuda, ia dianggap mengaibkan kaum keluarga
sekaligus mencemarkan maruah sesebuah kabilah.
Jamil telah menasabkan
Buthainah pada namanya iaitu Jamil Buthainah. Kisah mereka tersebar luas
di kalangan kabilahnya dan kabilah-kabilah lain sehinggalah berita hangat ini
diketahui oleh ayah Buthainah, Haba’ bin bin Hannu yang juga merupakan bapa
saudara Jamil. Demi menjaga maruah keluarga dan kabilah, ayahnya menetapkan
perkahwinan Buthainah dengan seorang pemuda yang juga daripada bani Uzrah iaitu
Nubaih bin al-Aswad. Pucuk dicita,
ulam mendatang kerana Nubaih telah lama menaruh hati terhadap Buthainah.
Namun, berita tentang perkahwinan
Buthainah ini tidak dapat menahan Jamil dari menemui kekasih hatinya lagi.
Kerinduan juga membara dalam diri Buthainah untuk menemui jejakanya.
Masing-masing tidak dapat menahan kerinduan antara satu sama lain. Malang tidak
berbau, sehinggalah pada suatu hari, bani al-Ahib suku kaum Buthainah
mengetahui hal ini.Mereka turut merasa risau dan bimbang dengan keadaan ini.
Demi menyelesaikan masalah ini, mereka mula terfikir sama ada ingin memerangi
kaum Jamil ataupun menghadapkan perkara ini kepada raja. Kaum Jamil adalah kaum
yang hebat dan kuat. Lalu, mereka mengambil keputusan untuk menghadapkan
perkara ini kepada raja iaitu Marwan bin Hisyam al-Hadhrami.
Mengikut Abu al-Farj al-Asfahani
mengatakan bahawa Jamil telah lari ke Yaman dan tinggal di sana tetapi Marwan
terus memburunya, lalu dia pulang ke negerinya semula dan menetap di sana
untuk beberapa waktu yang lama. Ketika Jamil ingin ke Syam, dia pergi bertemu
dengan Buthainah untuk mengucapkan selamat tinggal sambil berkata, “Wahai
Buthainah, aku akan menuju ke Syam. Sesungguhnya kita tidak akan bertemu lagi
selepas ini” ,sehingga menangis teresak-esak meratapi perpisahan mereka berdua.
Al-Haitham bin ‘Adi yang diriwayatkan oleh Sohib al-Aghani
menyebut:((Sesungguhnya Jamil menetap agak lama di Syam. Kemudian, dia mengirim
dan menghantar berita tentangnya kepada Buthainah melalui beberapa orang
perempuan. Dia membuat pelbagai helah demi meemui kekasih hatinya)).
Walaubagaimanapun, Jamil akhirnya
menyedari bahawa cintanya yang terlalu dalam terhadap Buthainah menyiksa
diri dan jiwanya, Buthainah dan memalukan kabilah mereka. Disebabkan takut
dibunuh oleh raja, Jamil membuat keputusan untuk berhijrah ke Mesir membawa
hatinya yang pedih dan terluka. Biarpun berjauhan, kerinduannya terhadap
Buthainah tidak pernah terpadam dari lubuk hatinya. Syairnya hanyalah
berkisar tentang kekasih. Jika dilihat, seluruh qasidahnya pasti tertera
nama Buthainah. Di dalam himpunan syair-syairnya, Jamil tidak pernah memuji
pemerintah-pemerintah sepanjang hidupnya. Kalaupun ada, hanya sedikit sahaja.
Namun, dia tetap bangga dengan dirinya ketika diminta oleh seorang pemerintah
untuk memperdengar syairnya.
ZAMAN KEHIDUPAN
JAMIL
Jamil hidup pada awal kurun hijrah
iaitu zaman yang berlaku banyak pergolakan politik. Pentadbiran negara-negara
Islam berubah dari semasa ke semasa. Maka timbullah pentadbiran dari segi
pewarisan takhta dari Hijaz hinggalah ke negeri Syam, dari kehidupan beragama
dan bersederhana kepada kehidupan moden yang mengalami percampuran antara
tamadun Parsi dan tamadun Rom.
Jamil hidup di Hijaz iaitu pada zaman
permulaan kehidupan penduduk-penduduk Hijaz sebelum timbulnya dakwah Islamiyah.
Perdagangan dan acara tahunan merupakan tunggak utama terhadap kehidupan yang
membangun di Hijaz dan berterusan sehingga ekonomi berkembang pesat di negara
itu. Orang-orang kebanyakan dan ketua-ketua kafilah melakukan perjalanan pada
musim sejuk dan musim panas demi mengumpul harta. Justeru mereka hidup dalam
kemewahan dan kelalaian.
Namun, setelah timbulnya dakwah
Islamiyah, semua perbuatan itu dilupakan oleh manusia dengan berlakunya
peperangan di antara orang-orang Islam dan orang-orang Musyrikin. Agama Islam
tertegak pada zaman nabi Muhammad S.A.W dan Khulafa’ al-Rasyidin. Orang-orang
yang lalai dan hidup dalam kemewahan terus kuat. Sesetengah
daripada mereka menerima hidayah.
Mereka yang tidak mendapat hidayah terus menerus hidup dalam kesesatan. Ramai
di antara mereka mengubah corak kehidupan iaitu dari kehidupan yang mewah
kepada kehidupan beragama yang baru dan benar. Politik dan peperangan
berterusan di ibu negeri-ibu negeri negara Islam iaitu ibu negeri-ibu negeri
Hijaz pada masa sekarang.
Kemudian, tidak lama selepas itu para
Khulafa’ al-Rasyidin mengambil alih dan menerajui pemerintahan negara-negara
tersebut dengan membimbing penduduk-penduduk dari kehidupan yang penuh
kesesatan ke jalan yang benar dan lurus serta mengajak ke arah kebaikan dan
mencegah kemungkaran demi memenuhi tuntutan agama sekaligus menaikkan lagi
martabat dan keagungan agama Islam.
Tidak lama selepas itu, tampuk
pemerintahan berpindah dari Hijaz ke Syam. Para pemerintah di Syam tidak
berusaha untuk memakmurkan negara baru demi mencapai keamanan. Bagi mereka,
keamanan yang ada digunakan untuk berseronok dan bermewah-mewah. Lalu,
kehidupan tamadun Hijaziyah berterusan untuk waktu yang lama serta asyik dalam
cinta dan penipuan.
Pada waktu itu satu penyakit telah
menular di kalangan penduduk seperti udara yang dihirup oleh hidupan sama ada
mereka mahu atau tidak di mana sesiapa pun tidak akan selamat untuk hidup.
Kehidupan yang selamat adalah bergantung kepada udara yang bersih. Di antara
pemuda yang berani hidup dalam suasana sebegitu adalah Mus’ab bin al-Zubair
yang berketurunan berani, cerdik dan mulia. Beliaulah yan sibuk berusaha untuk
mencari penyelesaian dan cuba melepaskan penduduk daripada penyakit tersebut
dari terus menular.
Di samping itu juga, beliau bersama
bapa saudaranya berganding bahu mencuba untuk menggulingkan pemerintahan Bani
Umaiyyah, lalu meninggalkan Basrah, Kuffah dan Iraq. Sebagai akibatnya, Mus’ab
menguasai pentadbiran dan kekal di bawah pemerintahannya dan ahli keluarganya
untuk waktu yang lama. Kemudian, Abdul Malik bin Marwan bangkit dengan semangat
juang berani mati demi menegakkan kembali empayar pemerintahan Bani Umaiyyah.
Lalu, Abdul Malik bin Marwan
menghantar sebilangan besar bala tenteranya untuk memerangi bala tentera Mus’ab
sekaligus menghancurkan da memusnahkan tampuk pemerintahan Mus’ab. Beberapa
lama selepas itu, saudara Abdul Malik, Muhammad bin Marwan mengambil alih
pimpinan beliau. Muhammad cuba membuat perdamaian dengan Mus’ab dan wilayah
Iraq selama mana dia hidup dengan menghantar ribuan dirham kepada Mus’ab dan
wilayah Iraq. Tetapi malangnya, Mus’ab menolak perdamaian tersebut kecuali
mereka bertempur sehingga mati. Terdapat sesetengah daripada mereka tamak
dengan hadiah dari Muhammad dan sebahagian lagi terus berbunuhan dan bertempur
sehingga ke hujung nyawa.
Ada pendapat mengatakan suatu hari
Abdul Malik bin Marwan duduk bersama sahabat-sahabatnya sambil bertanya kepada
mereka: “Siapakah manusia yang paling berani?”. Mereka semua takut untuk
memberi jawapan. Beliau berkata manusia yang paling berani ialah Mus’ab bin
al-Zubair yang sanggup menolak keamanan dan harta serta wilayah Iraq. Di sampingnya
Aisyah binti Talhah, wanita yang paling cantik tetapi beliau juga menolaknya
dan sanggup mati dari menyerah diri.
KEMATIANNYA
Pada akhir kehidupannya, Jamil
mengembara ke negeri Mesir dan bejumpa dengan Abdul Aziz bin Marwan sambil
memujinya. Jamil begitu menghormatinya di atas segala bantuan dan pertolongan
yang diberi olehnya. Abdul Aziz bertanyakan Jamil tentang cintanya terhadap
Buthainah. Beliau menyukai Jamil dan berjanji akan menolong Jamil untuk
menyatukan mereka berdua. Malang tidak berbau, persahabatan mereka tidak kekal
lama sehinggalah Jamil meninggal dunia pada tahun 82 Hijrah bersamaan dengan
701 Masihi. Sesetengah pendapat mengatakan dia meningal dunia di Syam.
Sesetengah lagi mengatakan setelah Jamil meninggal dunia di Mesir, seorang
pemuda telah mengkhabarkan berita kematiannya kepada Buthainah. Mendengarkan
perkhabaran tersebut, Buthainah begitu meratapi pemergian kekasihnya sehingga
menyebabkan matanya buta. Beliau adalah seorang yang sangat ikhlas dalam
perasaannya. Beliau juga telah membuka mata manusia apa itu erti kasih sayang.
Selain itu, beliau telah berjaya dalam memperkenalkan al-Ghazal al-Uzri tetapi
kitab-kitabnya tidak dibukukan secara besar-besaran dan banyak sumber yang
tidak tepat disebarkan mengenainya.
KEDUDUKAN SYAIRNYA
Syair Jamil telah diterbitkan di
sekolah-sekolah syair dan menjadi ikutan serta menjadi rujukan kebanyakan
penyair-penyair pada zaman Jahiliyyah sehingga ada sebahagian pengkritik
mengatakan Jamil adalah simbol bagi penyair-penyair Jahiliyyah.
Walaubagaimanapun, ketika Jamil belajar di sekolah Zuhair, banyak ciri-ciri
syairnya bertukar sehingga sekolah itu digelar مدرسة عبيد الشعر.
Selain itu,syair Jamil telah
bercampur dengan kebanyakan penyair-penyair lain seperti Kuthair ‘Izzah, Umar
bin Abi Rabi’ah, Urwah bin Uzainah dan sebagainya. Hubungan di antara Kuthair
dan Jamil serta mempengaruhinya dan mencontohinya sehingga dia mencuri
sebahagian daripada bait-bait syair Jamil. Ketika kedua-dua penyair iaitu Umar
bin Abi Rabi’ah dan Jamil bertemu, mereka sentiasa memuji-muji wanita. Jamil
juga turut kagum dengan bait-bait syair Umar. Disebabkan inilah, bait-bait dan
buah fikiran mereka berdua hampir sama antara satu sama lain.
Ramai orang yang masyhur dalam ilmu
syair pada zamannya amat menyanjunginya lebih daripada penyair-penyair
lain.
Ibnu Azhar menyebut tentangnya:
“Dia merupakan
lambang orang-orang Islam”
Ibnu Hassan menambah lagi:
“Dia juga merupakan
lambang kepada orang-orang pada zaman Jahiliyyah”
Abu al-Farj al-Asfahani berkata:
“Jamil adalah
seorang penyair fasih yang terdahulu untuk syair-syair cerita”
Jamil amat menghormati Umar bin Abi
Rabi’ah ketika mereka berdua bertemu dan saling menyampaikan syair. Jamil
berkata:
“Jauhlah wahai Abu
al-Khattab!Demi Allah, aku tidak berkata seperti panjangnya malam!Tidak akan
berbicara seorang perempuan apabila mendengar percakapanmu seorang”.
Oleh itu, mereka berdua sependapat
mengatakan ilmu syair amat penting pada zaman mereka dan berpendapat bahawa
cinta dan kasih sayang mampu menjadi satu kesenian dalam syair.
APA ITU AL-GHAZAL AL-UZRI?
Sebenarnya, al-Ghazal al-Uzri
merupakan kesenian yang berkisar tentang cinta dan kasih sayang. Syair ini
banyak mempengaruhi kehidupan manusia dlam bermasyarakat. Oleh itu, tidak
hairanlah syair ini lahir pada zaman Umawi. Kehidupan umat pada zaman Umawi
adalah berkonsepkan kasih sayang, agama dan kemasyarakatan. Kajian mendapati
al-Ghazal merupakan faktor utama zaman Umawi mencapai kemajuan. Syair Jamil
adalah berkonsepkan cinta dan kasih sayangnya terhadap kekasih hatinya
Buthainah.
Pada zaman dahulu, orang-orang arab
badwi hidup dalam keadaan aman dan harmoni. Walaupun mereka tidak hidup dalam
kemewahan, namun akhlak yang mulia sudah cukup untuk menunjukkan kekuatan dan
ikatan kasih sayang sesama mereka. Demi menjaga nama kabilah mereka yang
terkenal dengan ikatan kasih sayang yang kuat, mereka selalu mencipta syair
yang mengandungi pujian dan rasa cinta terhadap wanita. Disebabkan inilah kaum
Jamil digelar al-Hubb al-Uzri dan timbulnya al-Syi’r al-Ghazal.
Jika dikaji, terdapat tiga
makna al-Ghazal iaitu:
1)Seorang lelaki yang sedang bercinta dan
selalu bermadah.
2)Seorang wanita yang mendengar kata-kata dan
luahan manis dari lelaki lalu
jatuh cinta dengannya.
3)Orang yang banyak bercakap yang menyebabkan
lelaki dan wanita bercinta dan
memadu kasih.
CIRI-CIRI AL-HUBB
AL-UZRI
Mengikut prinsip Islam tentang
perasaan adalah berdasarkan kepada dua kefahaman iaitu kefahaman kasih sayang
dan kefahaman tentang belas kasihan. Belas kasihan sangat perlu di kalangan
masyarakat. Ini menyebabkan belas kasihan merupakan sifat terawal untuk al-Hubb
al-Uzri dan paling masyhur di kalangan masyarakat arab.
Jiwa manusia selalu cenderung ke arah
cinta dan kasih sayang. Sesetengah perasaan sayang itu tidak akan kekal lama di
dalam dasar hati. Namun, ada juga perasaan cinta dan sayang yang sentiasa mekar
dan berpanjangan di dasar hati insane serta membuat hati seseorang tidak akan
tenang sehingga membuahkan bibit-bibit kerinduan terhadap orang yang disayangi
dan dikasihinya.
Ciri-ciri yang terdapat pada al-Hubb
al-Uzri digambarkan seperti sebuah padang pasir yang tandus dan halus. Setiap
orang tidak mempunyai perasaan sayang itu merupakan pergolakan kemanusiaan
yang mengawal akal seseorang. Selain itu, ada yang berpendapat pergolakan
ini tidak dapat mengawal akal bahkan menyebabkan akal dan hati dimakan oleh
hawa nafsu dan menyemarakkan lagi perasaan kasih dan sayang.
Al-Hubb al-Uzri hidup dalam fikiran
manusia demi mengikat hati ke arah kasih yang hangat menyala dalam jiwa
seseorang. Oleh sebab itu orang-orang Uzri yang cenderung dan tertawan dengan
kecantikan boleh menyebabkan mereka lalai serta membangkitkan syahwat. Tetapi,
walaubagaimanapun mereka masih lagi suci dari nafsu syahwat, bahkan ia bertukar
kepada perasaan belas kasihan.
Perkara utama yang istimewa tentang
syair al-Hubb al-Uzri ialah melahirkan rasa kasih dan sayang terhadap seorang
individu sahaja iaitu keasyikan terhadap seorang wanita. Mereka yang mengamalkan
syair ini ialah Jamil Buthainah, Kuthair ‘Izzah, Laila Majnun serta Qais dan
Labna. Mereka mencintai wanita kerana sikapnya bukan kerana
kecantikannya.
CIRI-CIRI KHUSUS
YANG TERDAPAT PADA USLUB JAMIL BUTHAINAH
Jamil memberi teladan melalui syairnya
dengan buah fikirannya yang bersifat kekampungan tetapi mempunyai daya tarikan
dan keindahan bahasanya yang tersendiri. Susunan-susunan ayat dan
lafaz-lafaznya mengandungi kehalusan dan kekuatan yang tersendiri. Ia
mengandungi percampuran keindahan kata-kata kekasih terhadap orang yang
dikasihinya. Gaya bahasa yang digunakan oleh Jamil ialah bebas, kata-katanya
seolah-olah hidup serta banyak kepelbagaian. Sebagai contoh:
1) kata nafi ((ما لي عن بثينة من صبر))-“Tidaklah
aku sabar terhadap Buthainah”
2) kata-kata pengharapan ((ولو سألت مني حياتي))-“Jika
kau tanya padaku tentang hidupku”
3) soalan yang mengejut ((أيبكي حمام الأيك
))- “Adakah pokok tua yang berdaun lebat menangis?!”
Begitulah syair Jamil yang mampu
meninggalkan kesan yang mendalam dalam jiwa kita mengenai kisah cintanya
dengan Buthainah.Gaya bahasanya mudah dan jelas untuk difahami , tidak
membebankan untuk difikirkan serta tidak ada keraguan bagi pembaca-pembaca. Ini
kerana beliau tidak menggunakan bahasa lain kecuali bahasa arab. Selain
itu, penyair-penyair lain tidak perlu begitu bersusah-payah untuk mengumpul dan
menyusun syair-syair Jamil kerana keringkasan bahasanya. Di samping itu, syair
beliau juga mengandungi kemegahan dan celaan.
Comments
Post a Comment